Alla inlägg den 12 juni 2009

Av eva - 12 juni 2009 22:34

Ja, inte är det mig rubriken syftar på utan min rektor. Han går nu i pension efter 13 år på skolan. Jag själv har jobbat på skolan sedan 2001. Innan dess var jag på den andra skolan som han också är rektor för i fyra år.


Den senaste månaden har jag och mina kollegor på skolan tisslat och tasslat för att planera festen för honom. Mycket lägligt for han och hans fru till Frankrike en vecka i maj, så då kunde vi planera utan att vara rädd att han skulle höra/misstänka något.


Från början var det tänkt att vi skulle vara hemma hos honom och tanken var att sitta i hans trädgård. Men vädrets makter satte stopp för detta och var hittar man lokal med kort varsel i mitten av juni. Lösningen blev församlingshemmet i samhället där jag jobbar.


På eftermiddagen blev rektorn kidnappad av några från skolan. De begav sig ut på lite vandring, ett av hans intresse är nämligen att fjällvandra. På deras vandring stötte de på skolans före detta vaktmästare som bjöd på torkat kött, kaffe och även lite starkare dryck. Sedan blev det bastubad och därefter hemfärd, eller rättare sagt hemskjuts för honom. Väl hemma blev han tillsagd att byta om. Innan avfärden från hans hem fick han en ögonbindel och sedan började en irrfärd mot församlingshemmet. Via mobilsamtal fick vi andra på när han ankommit.  

I hällande regn marscherade vi till församlingshemmet. Vår rektor är även gammal miltiär så alla hade någon form av militärmössa eller hjäm på huvudet. Väl framme gjorde vi enskild honnör inför honom och grattade honom. Då kommunen inte få bjuda sina anställda på alkohol så hade alla inhandlat varsin vinflaska som han fick, men vi hjälpte också honom att dricka ur ett antal flaskor under kvällen.


Vi åt god thaimat under kvällen. En del hade skolans mattanter tillagat, annat hade de beställt.


En hel del roliga tal hölls under kvällen. Vår kära rektor fick även genomgå några tester och se om han klarar av pensionärslivet.


Detta var en mycket trevlig fest då vår annars tillknäppta rektor, han är norrlänning, verkligen bjöd på sig själv.




Ovido - Quiz & Flashcards