Direktlänk till inlägg 16 juli 2008

Ombord på Götheborg

Av eva - 16 juli 2008 21:02

Innan jag såg Götheborg i verkligheten, så trodde jag att hon var mycket större. Hon är endast 40 meter lång. Götheborg är en fullriggare med 26 segel, när alla är hissade.


Min vän som var med mig, är amerikanska, och hon älskar sådana här skepp! Hon berättade att i San Fransisco, där hon kommer ifrån, är det årligen besök av Tall ships. Men där får man aldrig gå ombord, jo vid enstaka tillfällen är det tillåtet att gå ombord på något skepp.


Ombordstigningen började med att vi fick stå i en enormt lång kö för att köpa biljetter, i gassande solsken! Som tur var gick det undan.


Sedan var det dags att klättra ombord. Lejdaren som tog oss upp  till däck var inte speciellt brant.


Därefter var det dags att klättra uppför nästa lejdare, till fördäck. Och den var brant! Uppe på fördäck kunde vi beundra den underbara utsikten och titta på två besättningsmän som målade på båten. På utsidan! Ja, lejdaren ner var ju precis lika brant och ett flertal människor fick nästan panik när de skulle klättra neråt. Så det var en jättelång kö för att klättra ner, eftersom det tog lång tid för en del människor att klättra ner.


Vi fick också se ett flertal olika stilar på hur man tar sig ner för en brant lejdare. Det enklaste sättet är att klättra baklänges och att ställa fötterna så att tårna pekar som visarna på klockan när den är tio i två. Då har du maximalt av foten på steget och att ha bägge händerna på trappräcket, en på vardera trappräcke. Vana sjömän kan klättra nerför framlänges, men de ställer fötterna "tio i två".


Sjömän är väldigt armstarka, förr i tiden i alla fall, för om de tappade fotfästet i tex masten så var deras enda rädning att kunna hålla sig kvar med hjälp av armar och händer. Men sjömän idag har ju selar när de klättrar.


Vi fick också gå ner på kanondäck. Den lejdaren var lite läskigare för den var bredare men lika brant, så du kunde bara hålla dig i trappräcket på ena sidan. Men vi båda klarade det.


Det var väldigt intressant att gå omkring på Götheborg och överallt, nästan, stod det besättningsmän som vi kunde fråga om vi undrade över något. Men det bästa av allt var nog lukten, det luktade tjära! Fundrade på att köpa mig en marschall som luktar tjära men jag lät bli. Jag är jättenöjd med att ha varit ombord på Götheborg.


Det fanns ytterligare två däck, det ena med besättningens skanser och det andra med maskinrum mm. Men dit fick vi inte komma.


Här är lite fakta om Götheborg som jag hämtat från Wikipedia:

  • Längd utan bogspröt: 40,9 m
  • Total längd: 58,5 m
  • Höjd över vattenlinjen: 47 m
  • Bredd: 11 m
  • Segelarea: 1,964 m²
  • Djup vid aktern: 5,25 m
  • Djup vid fören: 4,75 m
  • Barlast: 292 ton bly
  • Total vikt: 1,150 ton
  • Fyra bränsletankar med en total kapacitet av 36 000 liter bränsle.
  • Genomsnittlig fart: 5 till 6 knop (9 till 11 km/h), maxfart med motor: 8 knop (15 km/h)
  • Besättning: 80, där 50 - 60 stycken är elever.
  • Bunkring: Mat för 80 personer för 60 dagar och reservförråd för ytterligare 30 dagar.
  • Navigation och kommunikationsverktyg: GPS, radar och Satcom B.
  • Vattenpump med tillverkningskapacitet på 18 000 liter färskvatten per dygn.
  • 10 kanoner (för salut). Originalet hade 30 kanoner, både tre- och sexpundare som försvar mot pirater och andra anfallande skepp.

Nu önskar sjömannen er alla en riktigt god natt!

 
 
A-E

A-E

16 juli 2008 22:30

Intressant.

Kram

http://katmamma.bloggagratis.se

 
Yvonne

Yvonne

17 juli 2008 10:37

Mycket läsvärt! Jag tyckte jag var med dig och gick där ombord. Vilket skepp!
Skepp åhåj från mig och katterna!
Kram

http://trissemojs.bloggagratis.se

 
xlinx

xlinx

17 juli 2008 14:50

Så heldig du er! Jeg vil også på et sånt skip. Det hørtes veldig interessant ut hvertfall.

http://xlinx.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av eva - 31 augusti 2009 16:46

Jag har den sista tiden insett att jag tappat lusten att blogga. Tycker att bloggen tar tid, tid som jag inte har.   Därför tackar jag för mig och stänger denna blogg.   Jag har fått flera bloggvänner och det har varit jättekul att lära känna er. Är...

Av eva - 22 augusti 2009 11:54

Ja, i tisdags började skolan med allt det kaos det innebär.   Till denna termin har flera klasser bytt klassrum och alla elever kommer ju inte ihåg var de ska gå. Allt material som vi beställde i JUNI dök upp nu i veckan och detta innebär att vi int...

Av eva - 17 augusti 2009 11:52

  Bättre en uppriktig fiende än en falsk vän.

Av eva - 10 augusti 2009 18:32

  Att ta det första steget är den viktigaste delen av varje upptäcksfärd och utan tvekan det mest betydelsefulla. Platon ...

Av eva - 3 augusti 2009 11:36

  Erfarenheten är en bra lärare, men han skickar svinaktigt dyra räkningar. Minna Antrim ...

Ovido - Quiz & Flashcards