Direktlänk till inlägg 7 september 2008

Läs och skratta

Av eva - 7 september 2008 12:49

Denna uppsats hittade jag hos Christa. Den var så rolig att jag inte kunde låta bli att kopiera den till min blogg-


Faktauppsats om en ko, skrivet av en mellanstadieelev :-)
 

Nyttan med Kon


Kon är ett husdjur... Men den finns också utanför huset.
Och den lever ofta på landet
men den kommer också in till staden,
men bara när den skall dö.
Men det bestämmer den inte själv.

Kon har sju sidor...
Den översta sidan - Den nedersta sidan
Den främresidan - Den bakre sidan 
Den ena sidan - Den andra sidan
- Och den invändiga sidan.

På den främsta sidan sitter huvudet...
Och det är för att hornen skall ha
något att sitta fast på.
Hornen är av horn och dom är bara till prydnad.
Dom kan inte röra på sig
men det kan öronen. Dom sitter på sidan
av hornen.
Kon har två hål framme i huvudet
Dom kallas ko-ögon. Kons mun kalles mule. Det
är nog för att den säger mu.

På den bakersta sidan sitter svansen...
Den använder den för att jaga bort
flugor med, så att dom inte ramlar
ned i mjölken och drunknar.

På den översta sidan - Och den ena sidan,
Och den andra sidan, är det bara hår...
Det heter ko-hår och har alltid samma färg som kon.
Färgen på kon heter kulör.

Den nedersta sidan är den viktigaste
för där hänger mjölken. Och när
mjölkerskan öppnar kranarna så
rinner mjölken ut. När det åskar så blir
mjölken sur...
men hur den blir det har jag inte lärt mig ännu.
Kon har fyra ben... Dom heter ko-ben.
Dom kan också användas till att dra ut spikar med.
Kon äter inte så mycket, men när den gör det
äter den alltid två gånger.
Dom feta korna ger helmjölk.
När kon är dålig i magen ger den ost. I osten är
det hål.
Men hur den gör hålen har jag inte
heller lärt mig ännu.

Kon har gott luktsinne...
Vi kan känna lukten av den på långt håll.
Kons valpar heter kalvar.
Kalvens pappa heter tjur,
och det gör kons man också.
Tjuren ger inte mjölk och är därför
inte ett däggdjur.

Den som kommer och hämtar kon när den
blir gammal heter ko-fångare.
Den sitter ofta framme på bilar.
Så blir kon slaktad, man häller mjölken i
tetror som vi kan köpa i affären.
Kons fyra ben skickas till
snickaren. Det kallas återanvändning.

Som man kan se är kon ett nyttigt djur.
Och därför gillar jag kon väldigt mycket.

Lärarens kommentar: Jag har aldrig läst något liknande!

 
 
Sissi i Norge

Sissi i Norge

7 september 2008 15:22

Men denne eleven hadde lært seg veldig MYE om kyr! Og var til og med så ærlig at han innrømmet at visse deler hadde han ikke fått lært seg enda....det blir litt av en oppgave for læreren - å lære ungene hvordan hullene i osten blir til:)

Be lejonet ta en titt inn på den lille katten som bor på sykehjemmet der jeg jobber..

http://sissi-mor.bloggagratis.se

 
Sissi i Norge

Sissi i Norge

7 september 2008 17:14

Lejonet lurte på maten til katten som bor på sykehjemmet, og jeg har faktisk tatt flere situasjnsbilder av den. har i alle fall bildebevis på at den IKKE sulter i hjel!!

http://sissi-mor.bloggagratis.se

 
Helena

Helena

7 september 2008 21:49

Ja, den är bra. Jag har också lagt upp den i min blogg. Namngivningsceremoni är vad jag förstår motsvarighet till dop. Samma sak fast man lämnar kykan utanför. Jag har skrivit lite kort om det i min blogg, men även plockat fram en länk.
/Helena

http://www.marihelena.net

 
christel

christel

7 september 2008 23:18

Tittar in o säger nattinatti o dröm sött. Ha nu en fin jobbevecka men glöm inte o tat lugnt mellan varven. sköt om dig. kram från christel

http://www.kristallens.blogg.se

 
Dockmamman

Dockmamman

8 september 2008 08:40

Hahahaha.... Ja du barn är roliga, jag kunde inte heller låta bli att kopiera den...

http://stickmonster.bloggagratis.se

 
Dockmamman

Dockmamman

8 september 2008 08:43

Min en adotter fick sig ett gott skratt för några år sedan...
Det var precis inför skolstart och för att eleverna skulle lära sig att känna varandra bättre så skulle de två och två intervjua varandra och min dotter talade om för den andra tjejen att hon var kvartslapp...

När då tjejen skulle läsa upp intervjun om
dottern så kom hon helt plötsligt inte ihåg hur man sa kvartslapp utan hon sade -Å, L är en stjärtlapp...

Det blev skratt

Ha det så gott/Kram

http://stickmonster.bloggagratis.se

 
Eva i Jämtland

Eva i Jämtland

8 september 2008 09:58

Den var bra......! *skratt*

http://urmoderns.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av eva - 31 augusti 2009 16:46

Jag har den sista tiden insett att jag tappat lusten att blogga. Tycker att bloggen tar tid, tid som jag inte har.   Därför tackar jag för mig och stänger denna blogg.   Jag har fått flera bloggvänner och det har varit jättekul att lära känna er. Är...

Av eva - 22 augusti 2009 11:54

Ja, i tisdags började skolan med allt det kaos det innebär.   Till denna termin har flera klasser bytt klassrum och alla elever kommer ju inte ihåg var de ska gå. Allt material som vi beställde i JUNI dök upp nu i veckan och detta innebär att vi int...

Av eva - 17 augusti 2009 11:52

  Bättre en uppriktig fiende än en falsk vän.

Av eva - 10 augusti 2009 18:32

  Att ta det första steget är den viktigaste delen av varje upptäcksfärd och utan tvekan det mest betydelsefulla. Platon ...

Av eva - 3 augusti 2009 11:36

  Erfarenheten är en bra lärare, men han skickar svinaktigt dyra räkningar. Minna Antrim ...

Ovido - Quiz & Flashcards