Alla inlägg den 16 augusti 2008

Av eva - 16 augusti 2008 17:18

eller rättare sagt fyra dagars jobb. Den här veckan har bestått av planering och utbildning. Själva skolstarten är inte förrän på tisdag.


Jag har tillbringat tre dagar på kurs, fast vi har hållt till på skolan. Jag har fått utbildning i ART= agression replacement training. Detta är ett program från USA, naturligtvis :-)   som består av två delar. Ena delen är tillämpbar för gemene man eller elev kanske jag ska säga. Det är ett program som går ut på att träna ett antal sociala färdigheter. Det är 50 olika färdigheter. En del är enkla som till exempel att säga tack, presentera sig själv eller en kamrat till svårare saker som till exempel att tala om sin åsikt och verkligen våga stå för den, hitta bra sätt att agera på när någon retar/ är dum mot mig eller orättvist beskyller mig för något mm. Allt går ju ut på att visa varandra respekt. Detta sker vid ett lektionstillfälle i veckan.


Den andra delen är i princip samma sak, men här har du en liten grupp som träffas flera gånger i veckan. Det är elever som av olika anledningar behöver extra träning och där programmet kanske är lite hårdare/tuffare för att just dessa elever behöver det.


Än så länge har vi på skolan bara arbetat med den sociala träningen med alla elever. Vi kan inte direkt säga att vi ser resultat, men det finns ändå en känsla bland oss personal att barnen har blivit trevligare och lugnare.


Eftersom jag gått kurs så har det blivit lite längre dagar än vad jag är van vid. Jag är fortfarande sjukskriven på halvtid, det är jag denna månad ut. Ska tillbaka till läkaren i slutet av nästa vecka och då får jag se vad som händer och vad min sänka nu ligger på. Själv känner jag fortfarande av tröttheten. Jag har jobbat och somnat vid 20-tiden på kvällen och sovit hela natten de dagar jag jobbade. På fredagen var jag ledig pga att jag redan jobbat så många timmar. Men jag orkade inte göra något vettigt allt. Gick här hemma och skrotade och fick inget gjort. Så jag vill fortsätta jobba halvtid för att orka med något annat än bara jobbet.


Hoppas ni alla har det bra. Kram

Ovido - Quiz & Flashcards