Inlägg publicerade under kategorin Allmänt

Av eva - 20 juli 2008 21:04

Idag gjorde jag och min amerikanska vän en utflykt med museijärnvägen i min stad. Det är ett gammalt ångtåg som tuffar fram på sommaren.

För att få oss en ordentlig resa åkte vi till ändstationen, 35 km, där åt vi lunch och sedan hoppade vi på tåget igen. Det var en trevlig liten tur ut på landet. Och det bästa av allt var att jag kunde åka på mitt busskort, så jag behövde inte betala ett endaste dugg. Passade min semesterkassa perfekt.

Kram

Av eva - 18 juli 2008 18:00

Idag gjorde jag sista arbetsdagen på tre veckor. Har ännu inte riktigt fattat det. Insikten kommmer nog på måndag, då jag inte behöver gå till jobbet.

Bloggen kommmer inte att prioriteras under semestern. Jag kommer säkert att skriva ett och annat inlägg, eventuellt också foton från någon en-dags-utflykt. Men besöken och kommentarerna på andras bloggar kommer nog att vara väldigt sporadiska, beroende på väder förstås. Hoppas ni alla har förståelse för detta, jag lovar att återkomma regelbundet i mitten av augusti.

Ha det så gott alla kända och okända bloggvänner.

Kram på er och glöm inte: Carpe diem!

Av eva - 16 juli 2008 21:02

Innan jag såg Götheborg i verkligheten, så trodde jag att hon var mycket större. Hon är endast 40 meter lång. Götheborg är en fullriggare med 26 segel, när alla är hissade.

Min vän som var med mig, är amerikanska, och hon älskar sådana här skepp! Hon berättade att i San Fransisco, där hon kommer ifrån, är det årligen besök av Tall ships. Men där får man aldrig gå ombord, jo vid enstaka tillfällen är det tillåtet att gå ombord på något skepp.

Ombordstigningen började med att vi fick stå i en enormt lång kö för att köpa biljetter, i gassande solsken! Som tur var gick det undan.

Sedan var det dags att klättra ombord. Lejdaren som tog oss upp  till däck var inte speciellt brant.

Därefter var det dags att klättra uppför nästa lejdare, till fördäck. Och den var brant! Uppe på fördäck kunde vi beundra den underbara utsikten och titta på två besättningsmän som målade på båten. På utsidan! Ja, lejdaren ner var ju precis lika brant och ett flertal människor fick nästan panik när de skulle klättra neråt. Så det var en jättelång kö för att klättra ner, eftersom det tog lång tid för en del människor att klättra ner.

Vi fick också se ett flertal olika stilar på hur man tar sig ner för en brant lejdare. Det enklaste sättet är att klättra baklänges och att ställa fötterna så att tårna pekar som visarna på klockan när den är tio i två. Då har du maximalt av foten på steget och att ha bägge händerna på trappräcket, en på vardera trappräcke. Vana sjömän kan klättra nerför framlänges, men de ställer fötterna "tio i två".

Sjömän är väldigt armstarka, förr i tiden i alla fall, för om de tappade fotfästet i tex masten så var deras enda rädning att kunna hålla sig kvar med hjälp av armar och händer. Men sjömän idag har ju selar när de klättrar.

Vi fick också gå ner på kanondäck. Den lejdaren var lite läskigare för den var bredare men lika brant, så du kunde bara hålla dig i trappräcket på ena sidan. Men vi båda klarade det.

Det var väldigt intressant att gå omkring på Götheborg och överallt, nästan, stod det besättningsmän som vi kunde fråga om vi undrade över något. Men det bästa av allt var nog lukten, det luktade tjära! Fundrade på att köpa mig en marschall som luktar tjära men jag lät bli. Jag är jättenöjd med att ha varit ombord på Götheborg.

Det fanns ytterligare två däck, det ena med besättningens skanser och det andra med maskinrum mm. Men dit fick vi inte komma.

Här är lite fakta om Götheborg som jag hämtat från Wikipedia:

• Längd utan bogspröt: 40,9 m
  • Djup vid fören: 4,75 m
  • Barlast: 292 ton bly
  • Total vikt: 1,150 ton
  • Fyra bränsletankar med en total kapacitet av 36 000 liter bränsle.
  • Genomsnittlig fart: 5 till 6 knop (9 till 11 km/h), maxfart med motor: 8 knop (15 km/h)
  • Besättning: 80, där 50 - 60 stycken är elever.
  • Bunkring: Mat för 80 personer för 60 dagar och reservförråd för ytterligare 30 dagar.
  • Navigation och kommunikationsverktyg: GPS, radar och Satcom B.
  • Vattenpump med tillverkningskapacitet på 18 000 liter färskvatten per dygn.
  • 10 kanoner (för salut). Originalet hade 30 kanoner, både tre- och sexpundare som försvar mot pirater och andra anfallande skepp.

Nu önskar sjömannen er alla en riktigt god natt!

Av eva - 16 juli 2008 19:27

..... nästan i alla fall.

Jag och en kompis hoppade på bussen i morse och styrde kosan mot Norrtälje. Ja ja det var chaufören som styrde. Ostindiefararen Götheborg var på besök i Norrtälje. Jag var ju i Stockholm i slutet av maj och tittade på henne, men var aldrig ombord eftersom det var så dyrt. I Norrtälje var det betydligt billigare, endast 100 kronor.

Jag busspendlar till mitt jobb och när bussen är försenad mer än 20 minuter eller om den är inställd, så får jag ett en-dags-kort. Jag har en hög av dessa kort hemma, så min kompis och jag utnyttjade varsitt sådant kort. Så för bussresan betalade vi inget. Lunch hade vi med oss, så vi spenderade inga pengar på mat. Det enda vi betalade för var ju ombordstigningen.

Mitt busskort som jag behöver för att ta mig till jobbet gäller bara inom den kommun där jag bor och jobbar, men med dessa en-dagars-kort kan jag åka

betydligt längre det gäller bara att planera lite grann.

Nu är det verkligen nedräkning inför semestern. Endast 2 arbetsdagar kvar!

Ha en bra kväll. Kram

Av eva - 13 juli 2008 08:27

Ja, denna båt tog mig och min 12-stegs-vän hit:

Från min stad kan vi åka båt till Skokloster och det gjorde vi igår. Det var en härlig båttur som tog cirka 1 timme och 45 minuter.

När vi kom fram till slottet satte vi oss i Slottsträdgården och åt vår medhavda lunch och sedan var det dags att gå in i slottet och ta oss en titt. Vi gick på en guidad tur. Men efter det var det bara att bege sig till båten och fara tillbaka. Det blev en lika underbar båttur tillbaka. Jag som älskar att åka båt, njut för fulla muggar.

Ja Skokloster är så fint och det är därför ni får två bilder på det :-)

Ha en bra söndag. Kram

Av eva - 11 juli 2008 16:25

Det blir tystare och tystare inne hos grannen. Onsdag och torsdag lät det större delen av dagen. Jag gick ut och la mig i trädgården och vilade när jag kom hem från jobbet igår. Som tur är vetter deras kök åt andra hållet. Hoppas han tänker på att folk vill sova ut på lördag och söndag.

Idag har han målat i köket, för det luktar målarfärg i hela trappuppgången. När han är färdig ska jag ringa på och fråga om jag får "inspektera" deras nya kök.

Nu ska jag ta mig en tur runt till er andra och se vad ni har haft för er. Kram

Av eva - 9 juli 2008 09:38

började att riva ut sitt kök klockan sju i morse. Tack och lov att jag hade bokat tvättstugan klockan sju och inte bestämt mig för att ta sovmorgon.

Han har skickat iväg frun och två barn till sina föräldrar i en vecka, så att han ska få jobba ifred. Vilken tur att jag inte har semester än, så att jag slipper bli väckt av oljud på morgonen.

Solen skiner från en klarblå, så jag har hängt ut min tvätt på tork. Den torkar på nolltid.

Jag önskar er alla en riktig trevlig dag. Kram och Carpe diem.

Av eva - 7 juli 2008 20:42

Denna dag har gått i regnets tecken. Det har även varit kallt, usch. Men enligt metrologerna ska det bli bättre i morgon. Vi får väl se.

Nu märks det att semestrarna har startat på allvar. Fyra barn på fritids i dag och fyra personal. Kan inte påstå att vi slet ihjäl oss.  Eftersom det regnat hela dagen, så har jag spelat spel på jobbet idag. Spelade Fia med knuff två gånger och förlorade bägge gångerna.

Annars har jag inte så mycket att berätta, så jag önskar er alla en fortsatt trevlig kväll och en god natt. Kram