Direktlänk till inlägg 30 april 2008

Valborgsmässofirande

Av eva - 30 april 2008 19:07

Detta inlägg tillägnar jag Sissi, som bor i ett land där de inte firar Valborg.


I min stad, en stor universitetsstad, firas Valborg lite olika beroende på om du är student eller inte.


Studenternas variant: sillfrukost ute i det gröna på morgonen. Till detta dricks champagne.

Sedan är det forsränning i ån som flyter genom staden.  "Båtarna" byggs av frigolit, bräder, oljetunnor mm. Här är reglerna tydliga för besättningen på båtarna. Våtdräkt är ett måste och absolut nykterhet krävs. Det är cirka 3 personer på varje båt. Dessa båtar ser mycket olika ut och flytförmågan brukar också variera. Båtarna ska ta sig ner för två små vattenfall och där brukar många kantra. Dykklubben i stan ställer med  upp dykare som hjälper till att plocka upp besättningsmän som trillat i.  Detta äventyr lockar också vanligt folk. Startskottet går klockan 10.00, men om du överhuvudtaget ska kunna se något måste du vara på plats senast klockan 09.00

Sedan händer det inget speciellt. Studenterna går omkring på stan och dricker, har picknick på varenda gräsmatta.

Klockan 15.00 är det mösspåtagning. Till denna cermoni kommer också vanlligt folk med sin studentmössa i handen. På slaget 15.00 prick öppnar universitetsrektorn dörren till  balkongen på universitetet och då ska mössorna på. Gatan är fullpackad av människor, minst 40 000 stycken. Det ser ut som ett vitt hav. När mössorna åkt på, så har studenterna champagnegalopp till de olika restuarangerna som drivs av universitetens nationer, där de fortsätter att dricka.

Studenterna firar hela kvällen och natten.

På första maj ser centrala staden ut som en enda stor soptipp med massor av skräp överallt. Men det är lugnt och tyst för alla studenter sover.


Tyvärr har drickandet spridit sig till tonåringar. Valborg=att supa sig full. Det är ledigt från skolan denna dag, så tonåringarna åker ner på stan redan på morgonen och går sedan bara omkring.


Icke-studentvarianten: För många är detta en vanlig arbetsdag, så under dagen kan de inte delta i något.

Inom den privata sektorn är det vanligt att man jobbar halv dag.

På kvällen tar man med sig familjen och går till en majbrasa. Dessa finns lite överallt i kommunen. Där är det ofta en kör som sjunger in våren och man brukar också ha allsång. Någon håller ett vårtal. Ibland är det också fyrverkerier. Så här firas det i landet som helhet också. Det finns säkert lokala varianter, som studenternas firande i min stad.

Detta är också en kväll då många har grillpremiär, om vädret tillåter.

Det finns ingen speciell mat som hör Valborg till.


Faktavarianten: Förr sade man att vintern tog slut den sista april och våren började den första maj och då skulle djuren släppas ut på bete. Men innan djuren kunde släppas ut måste man skrämma iväg spöken, häxor och rovdjur. Därför tände man brasor den sista april, dagen innan djuren släpptes ut. Man passade också på  att hälsa våren välkommen. Anledningen till att vi säger: fira Valborg är att Valborg har namnsdag idag.


Hoppas du lärt dig något nu, Sissi. Ha en bra kväll allihopa. Kram

 
 
Sissi i Norge

Sissi i Norge

30 april 2008 20:14

Takk for kjempeflott informasjon!! Dette visste jeg faktisk ikke!
Jeg LÆRTE at jeg skulle likt å være student i din by i dag:)

http://sissi-mor.bloggagratis.se

 
Charlotte

Charlotte

30 april 2008 21:13

Här har barnen inte varit lediga idag utan gått heldag. Maken jobbade till 16.30 Vi firade på kvällen med att följa med maken och lyssna på kören han är med i. Det var majbrasa, sockervadd, popcorn, lotterier och allt det som hör till när någon förening håller i firandet för att tjäna in en slant. Det är nog mycket fylla bland ungdomar tyvärr, så det var bra att de fick lov att gå i skolan hela dagen. Men sönerna sa att många hade skolkat. Jag hoppas verkligen att det inte var så i M:s klass, då skulle jag tycka det var pinsamt. De är kända för att vara trevliga och uppföra sig bra. Utanför systemet har det idag stått civilklädda poliser som tog alla langare. Det är bra att de i alla fall försöker göra något åt det. Tyvärr vet jag föräldrar med barn mellan 14-17år som de köper ut till, och då är det inte öl det handlar om utan starkare varor. Jag blir upprörd när jag tänker på det hur man som förälder kan låta sina barn supa. Jag hoppas du haft en trevlig kväll. Jag väntar maken hem snart, vi följde inte med till nästa ställe de skulle sjunga vid, regnet kom och det blev lite surt och kallt. Men vad är en Valborg utan regn?

http://charlottas.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av eva - 31 augusti 2009 16:46

Jag har den sista tiden insett att jag tappat lusten att blogga. Tycker att bloggen tar tid, tid som jag inte har.   Därför tackar jag för mig och stänger denna blogg.   Jag har fått flera bloggvänner och det har varit jättekul att lära känna er. Är...

Av eva - 22 augusti 2009 11:54

Ja, i tisdags började skolan med allt det kaos det innebär.   Till denna termin har flera klasser bytt klassrum och alla elever kommer ju inte ihåg var de ska gå. Allt material som vi beställde i JUNI dök upp nu i veckan och detta innebär att vi int...

Av eva - 17 augusti 2009 11:52

  Bättre en uppriktig fiende än en falsk vän.

Av eva - 10 augusti 2009 18:32

  Att ta det första steget är den viktigaste delen av varje upptäcksfärd och utan tvekan det mest betydelsefulla. Platon ...

Av eva - 3 augusti 2009 11:36

  Erfarenheten är en bra lärare, men han skickar svinaktigt dyra räkningar. Minna Antrim ...

Ovido - Quiz & Flashcards