Direktlänk till inlägg 8 februari 2008

4-bent väckarklocka

Av eva - 8 februari 2008 06:03

God morgon!


Har en alldeles speciell väckarklocka som går i gång vid 5.30-tiden varje morgon, oavsett om jag måste upp eller inte. Det värsta är att jag inte kan stänga av den. Det enda som hjälper är att kliva upp, gå ut i köket, öppna kylskåpet och plocka fram en speciell burk. Det är nämligen mitt "lejon" som väcker mig då. Bara han får lite mat, så blir han nöjd  och glad. Visserligen är jag morgonpigg, men hur kul är det på en skala att tvingas upp när man inte behöver.


Den här veckan har jag tillbringat i min sjuksäng, har fått en släng av flunsan men är nu piggelin igen. Ska till jobbet på måndag igen.


Ett av stegen i tolv-stegs-programmet är att överlämna dagen till Gud. Begreppet Gud står var och en fritt att definera. En del använder ordet en högre makt eller något annat som passar dem. Ett av de första stegen är att erkänna att man är hjälplös inför sitt matmissbruk och att att man behöver hjälp av en högre makt. Mao att man själv inte kan kontrollera sitt matmissbruk. Tolv-stegs-programmet fungerar på alla sorters missbruk. Det är bara att byta ut ordet mat mot det man själv missbrukar, tex alkohol.


Så nu när jag ändå är vaken ska jag krypa upp i soffan har mitt morgonsamtal med Gud. Det är en underbar känsla att få lämna över dagen i Guds händer och be Honom att ta hand om den här dagen, att få känna Hans hjälp och stöd just den här dagen. Att få uppleva Guds hjälp i vardagen är inget flummigt. Jag ser ingen gubbe med långt skägg uppe i himlen som talar till mig. Men jag tror att tankar och idéer som jag får under en dag, som underlättar mitt liv är Guds ledning. Även andra människor kan hjälpa mig, genom ord och handling, och detta ser jag också som Guds omsorg om mig. Nä, nu sätter jag punkt här och kryper upp i soffan.


Ha en bra dag. Carpe diem!

 
 
Leva

Leva

8 februari 2008 10:59

Önskar dig en underbar dag. Har också lämnat över dagen :) kraaaaaaaam Leva

http://leva.bloggagratis.se

 
eva

eva

8 februari 2008 11:02

Önskar dig en underbar födelsedag. Tänk att solen skiner just för. Kram

http://carpe-diem.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av eva - 31 augusti 2009 16:46

Jag har den sista tiden insett att jag tappat lusten att blogga. Tycker att bloggen tar tid, tid som jag inte har.   Därför tackar jag för mig och stänger denna blogg.   Jag har fått flera bloggvänner och det har varit jättekul att lära känna er. Är...

Av eva - 22 augusti 2009 11:54

Ja, i tisdags började skolan med allt det kaos det innebär.   Till denna termin har flera klasser bytt klassrum och alla elever kommer ju inte ihåg var de ska gå. Allt material som vi beställde i JUNI dök upp nu i veckan och detta innebär att vi int...

Av eva - 17 augusti 2009 11:52

  Bättre en uppriktig fiende än en falsk vän.

Av eva - 10 augusti 2009 18:32

  Att ta det första steget är den viktigaste delen av varje upptäcksfärd och utan tvekan det mest betydelsefulla. Platon ...

Av eva - 3 augusti 2009 11:36

  Erfarenheten är en bra lärare, men han skickar svinaktigt dyra räkningar. Minna Antrim ...

Ovido - Quiz & Flashcards