Alla inlägg den 8 juni 2008

Av eva - 8 juni 2008 21:13

I morse när jag vaknade hade jag ont i min vänstra underarm. Värken släppte inte under dagen trots att jag tog alvedon. På eftermiddagen ringde jag sjukvårdsupplysningen för att höra med dem om vad jag kunde göra. Sjuksköterskan föreslog Ipren, men dessa kan jag inte äta pga att jag inte tål dem. Hon bokade en tid hos en läkare på Närakuten ikväll.


Klockan 19 hade jag tid där. En läkare ropade upp mitt andra namn och mitt efternamn. Jag är van vid det, eftersom mitt andra namn står först så jag reagerade men talade om att det var mitt andra namn. Han presenterade sig inte, visserligen hälsade han och tog i hand men sa alltså inte sitt eget namn. Han var nonchalant och ifrågasatte varför jag hade ont. Jag har ingen som helst aning sa jag. Jag har inte gjort något speciellt utan bara vaknade i morse och hade ont. Till slut sa han att han skulle skriva ut värktabletter åt mig. Jag påpekade att jag inte tål acetylsalicylsyra, vilket också står i min journal.

Han skickade iväg ett e-recept till det jouröppna apoteket och jag cyklade dit. Men när jag fick min medicin insåg att det var tabletter som ej ska ätas av personer som inte tål acetylsalicylsyra. Jag suckade djupt när jag såg vad han skrivit ut till mig och personalen på apoteket, vars barn jag haft på dagis för evigheter sedan, frågade vad som vad fel. Jag berättade för henne att jag inte kunde äta dessa tabletter pga min allergi. Hon erbjöd sig att ringa upp läkaren och höra om han kunde ändra via telefon. Läkaren var sur för att jag inte sagt något, men jag talade om för apotekspersonalen att det hade jag gjort. Men läkaren mailade in ett nytt recept åt mig.

Så allt ordnade sig till slut, men tänk om jag bara hade tagit tabletterna och sedan hemma upptäckt att jag inte kunde äta dem. Jag tar aldrig medicin utan att ha läst bipacksedeln.


Denna läkare är ökänd för att vara nonchalant. Jag tillhör en vårdcentral i andra änden av stan i förhållande till var jag bor. Jag bodde i närheten av den vårdcentralen när det infördes husläkarsystem i staden. Jag har valt att vara kvar där för att jag trivs med min husläkare och vårdcentralen överhuvudtaget. Och en annan anledning till att jag inte bytt till vårdcentralen nära mig är att denna nonchalanta läkare jobbar där, samt att han har barn på skolan där jag jobbar. Jag kan säga att han var lika nonchalant när ham hämtade barnen på fritids. Han bara kom in, ropade på sina barn, 3 pojkar, sa varken hej eller hej då till oss personal. Som tur är har han inga barn kvar på fritids längre.


Men nu har jag tagit en värktablett och ska snart krypa ner i sängen. I morgon ska hela skolan ha lekdag. Vi ska hålla till på en stor äng i närheten av skolan. Alla lärarna är ansvariga för varsin station tex bränboll, fotboll, kubb, boccia mm. Matpersonalen kommer med korv och bröd samt dryck till oss vid lunchtid. Såg på väderleken att vi skulle få en solig dag i morgon, men inte lika varmt som vi haft i helgen. Tack och lov! Men jag får inte vara i solen när jag äter dessa värktabletter, lättare sagt än gjort att undvika solen.


God natt på er alla. Kram

Ovido - Quiz & Flashcards