Alla inlägg den 5 juni 2008

Av eva - 5 juni 2008 21:04

Idag har det blivit två promenader. En "volontärpromenad" med en kvinna i rullstol. Det var svettigt att köra rullstol i värmen. Vi gick iväg till ett litet skogsområde i närheten av äldreboendet. Där satt vi i skuggan och lyssnade på fåglarna, tittade på naturen och pratade. Det var relativt svalt inne i skogen.


Den andra promenaden var i min lägenhet, med snabeldraken. Denna promenad genomfördes i kvällningen när den värsta hettan avtagit. Såg att mitt Lejon varit framme och bloggat och att han inte trodde att jag orkade städa idag. Dagens planering var att städa på förmiddagen och tvätta på eftermiddagen och vara  ledig på kvällen. Men det var omöjligt att städa på förmiddagen.


Ha en bra kväll. Kram

Av eva - 5 juni 2008 16:59

Ja, här är det varmt.

Jag passar på att låna datorn medans matte är ute i trädgården och hänger tvätt. Jag vet att hon skrev tidigare idag att hon skulle städa också, men det har hon inte gjort. Jag tror att hon inte orkar i denna värme.


Det var knappt så att hon orkade ta hand om tvättberget, men då tvingade jag iväg henne till tvättstugan. Annars skulle hon få gå omkring naken. Jag vet nämligen att det är dåligt med rena kläder just nu. Tog mig en titt i klädkammaren igår, men berätta inte det. Matte gillar nämligen inte att jag är där inne, men igår gjorde det inte så mycket för det låg inte många kläder på hyllorna så jag ville inte lägga mig någonstans.


Ja, på tal om att ligga så har jag hittat en ny bra plats att ligga på i värmen. Matte har nämligen tappat en helt vanlig plastpåse på golvet och den är jättesval att ligga på. Jo, i handfatet trivs jag också riktigt bra men där inne har jag aning koll på vad som händer.


Ha en riktig skön sommarkväll. Kram


Av eva - 5 juni 2008 09:47

Ja, så ser min dag ut. Ska även hinna med en promenad med någon från äldreboendet där jag är volontär.


På någon blogg fanns en omröstning om hur man gjode med städningen under fina sommardagar. Jag vet att jag kryssade i "jag städar när det behövs". Troligtvis lät formuleringen lite annorlunda. Men idag har den dagen kommit, då det behövs städas. Tvättstugan är också bokad ochjag kan för första gången i år hänga ut min tvätt för tork.


Nu väntar disken på mig. Ha en bra dag och kram på er alla.


CARPE DIEM!


Av eva - 5 juni 2008 09:30

 Attitydtest – optimist eller pessimist?

  

Alla har väl hört det klassiska uttrycket "är glaset halvfullt eller halvtomt?", men det är inte alltid vi inser kraften i att se på livet ur en optimistisk synvinkel. Det kan påverka allt från småsaker i vardagen till vårt val av partner, vänner, karriär och vår personliga lycka. Den lilla rösten som viskar "allt är möjligt" i stället för "det är omöjligt" kan guida dig genom livets prövningar.


En sann optimist är sällsynt och inte alltid uppskattad av omgivningen. Ofta fnyser vi åt de hurtiga duktigpellar som inte verkar påverkas av vare sig dåligt väder eller trafikstockningar. Hur kan de inte se världen som den är, full av irritationsmoment och orättvisor, frågar vi oss. Men sanningen är att optimisterna troligen vet att varken världen eller människorna som befolkar den är perfekta, de väljer bara att fokusera på det som är positivt. Denna inställning har sina fördelar: bättre hälsa, mer energi, ökad kreativitet och en allmän känsla av välmående. Men att vara optimist har också sina nackdelar. Överdrivet optimistiska personer kan lida brist på sunt förnuft och överskatta sig själva och sin förmåga. Men samtidigt ska man komma ihåg att överdriven pessimism kan leda till sämre hälsa, sämre relationer, känslor av hjälplöshet, depression och att man presterar sämre. Det bästa är att hitta en balans: en optimistisk attityd blandat med en hälsosam dos sunt förnuft.


 Övergripande resultat  

Du är inte alltid optimist, men din optimistiska sida tar ofta över. Du är ganska realistisk och ser för det mesta saker för vad de är. Denna inställning till livet lönar sig, både i ditt privatliv och professionellt. Ditt sätt att se på livet ger dig inte bara mer energi, det gör också att du kan mobilisera dina krafter och fortsätta kämpa när du upplever motgång. Du ska uppskatta och vårda den här sidan hos dig själv, den är en av dina styrkor.


Ja så blev resultatet på testet jag gjorde. Det som står under rubriken Övergripande resultat, är alltså mitt resultat. 


Det ser lite konstigt ut med mellanrum här och där. Det ska vara bilder där, men de vill inte synas.

Här kommer länken till testet jag hittade hos Kaelea.  http://persontester.svd.se/take_test.php?idRegTest=1658


Ha en bra dag. Kram

Ovido - Quiz & Flashcards