Direktlänk till inlägg 4 mars 2008

Ansvar för varandra

Av eva - 4 mars 2008 16:50

En droppe doppad i livets älv

har inte förmågan att flyta själv.

Det finns krav på varenda droppe.

Hjälp till att hålla de andra oppe!

Detta är ett citat av Tage Danielsson som jag gillar jättemycket. Vi som enskilda människor är beroende av varandra och vi har ett ansvar för varandra.


Igår kväll ringde en kompis och mådde jättedåligt. Hon är sjukskriven för utbrändhet, men får ingen hjälp av vården. Igår berättade hon att hennes tonåringar och deras pappa vänt sig emot henne. Hon var jätteledsen och jag kände: vad ska jag säga?  Ibland när vi har folk i vår närhet som behöver tröst är det inte alltid vi finner ord. Men jag talade om för henne att jag finns här för henne. Vi pratade i en timme och då frågade jag henne om hon kunde sova. Ja, det var väl lite si och så med det. Jag erbjöd mig att åka hem till henne och ge henne sömntabletter, som jag fick när jag blev sjukskriven. Visst ville hon ha dem. Så jag cyklade iväg och sedan stannade jag en stund hos henne. Vi satt i hennes soffa och pratade. När jag kom hem var klockan långt efter läggdags för mig. Men vad gjorde det! Det kändes jätteskönt att kunna hjälpa en kompis. Jag somnade snabbt och sov jättegott.


Visst, är det så att du kanske har någon kompis/arbetskamrat/granne som du inte sett eller hört något ifrån på länge. Det kanske är dags att höra av sig och fråga hur hon/han har det. Vi finns här på denna jord för varandra. Glöm inte det.


Ha en underbar kväll och sköt om er. Kramar

 
 
christel

christel

4 mars 2008 17:42

Kan inte annat än att hålla med, vi ska stötta och finnas till för varandra men så e det ju inte alltid. Så fint av dig o ställa upp och ge gärna kompisen en kram från mig när du träffar henne nästa gång. Ha nu en go kväll på dig. Kram från Christel

http://www.kristallens.blogg.se

 
Anita

Anita

5 mars 2008 16:16

Hejsan Eva!
Tack för boktipset. Den ska jag skriva upp på min lista.
Underbart att du ställer upp för din vän. Att vara en god medmänniska är en skyldighet tycker jag. Hon behöver verkligen hjälp. Framför allt hela familjen innan de bryter band och ångrar sig resten av livet. Det måste finnas någon i vården som kan hjälpa dem.
Ha det gott.
Kram, Anita

http://anita.bloggagratis.se

 
Dockmamman i Jämtland stickar upp

Dockmamman i Jämtland stickar upp

7 april 2008 15:51

Du gjorde alldeles rätt man kan inte ta andras ansvar om vad de är beredd att göra, vill man verkligen då måste man ta sig i kragen.

Jag själv ska försöka mig på gi-metoden och jag gjort det förut och det fungerade jättebra men nu så vill ingen vid min närhet hjälpa till att stötta mig men jag tror att jag klarar det fast allt är åt hel* så ska jag klara detta.

På tal om att bestämma sig för att ta tag om man vill göra nått åt sitt liv så gjorde jag det när jag fyllde 40, då skukle jag förändra mitt liv och ingen annan kan göra det åt mig utan det får jag se till själv...

Bra ord från dig/Kram

http://stickmonster.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av eva - 31 augusti 2009 16:46

Jag har den sista tiden insett att jag tappat lusten att blogga. Tycker att bloggen tar tid, tid som jag inte har.   Därför tackar jag för mig och stänger denna blogg.   Jag har fått flera bloggvänner och det har varit jättekul att lära känna er. Är...

Av eva - 22 augusti 2009 11:54

Ja, i tisdags började skolan med allt det kaos det innebär.   Till denna termin har flera klasser bytt klassrum och alla elever kommer ju inte ihåg var de ska gå. Allt material som vi beställde i JUNI dök upp nu i veckan och detta innebär att vi int...

Av eva - 17 augusti 2009 11:52

  Bättre en uppriktig fiende än en falsk vän.

Av eva - 10 augusti 2009 18:32

  Att ta det första steget är den viktigaste delen av varje upptäcksfärd och utan tvekan det mest betydelsefulla. Platon ...

Av eva - 3 augusti 2009 11:36

  Erfarenheten är en bra lärare, men han skickar svinaktigt dyra räkningar. Minna Antrim ...

Ovido - Quiz & Flashcards