Alla inlägg den 9 mars 2008

Av eva - 9 mars 2008 09:38

Hejsan!

I dagens tekniska värld kan jag "gå" på möten i tolvstegsprogrammet via telefon och även internet.


Har just nu varit på ett telefonmöte med andra som har matmissbruk. Det fungerar som ett vanligt möte med självhjälpsgruppen, men att det är deltagare från hela landet.


Efter mötet blev jag uppringd av en tjej som undrade om jag ville bli hennes sponsor. Jag har vissa krav på den som jag ska sponsra, bla att de ska följa en matplan som de fått en dietist. Eftersom vi har problem med maten är det viktigt att följa en matplan, så att vi inte äter för mycket eller för lite. När vi pratade så kom det fram att den här tjejen inte var villig att alltid följa sin matplan. Hon vågade inte tala om på sitt jobb att hon hade en matplan att följa. Det är mycket skam förknippat med matmissbruk och med vilket missbruk som helst egentligen. Eftersom hon inte var villig att följa sin matplan, kände jag att jag inte kunde bli hennes sponsor. Tyvärr, för jag vill hemskt gärna ha någon att sponsra. Vet att det är viktigt för mitt tillfrisknande att hjälpa andra.


Jag känner så att är hon inte villig att följa sin matplan alltid, så är risken stor att hon inte är villig att göra andra saker för att tillfriskna. Det finns en del inom henne som vill bestämma själv. Första steget i 12-stegs-programmet är faktiskt att erkänna att vi är maktlösa inför maten. Dvs att vi inte kan hantera maten själva. Steg 2 är att erkänna att vi behöver hjälp utifrån med maten. Steget talar om en kraft större än vår egen. Jag kände att den här tjejen inte tagit dessa två steg fullt ut.


Jag är lite kluven i mina tankar, har jag svikit denna tjej med mina krav?! Nej, jag tror inte det. Som jag skrev ovan, så tror jag inte att hon fullt ut förstått och verkligen tagit steg ett och två. Jag hoppas och ber att hon ska komma till insikt om vad hon måste göra. 

Kram

Av eva - 9 mars 2008 06:30

Vaknade som vanligt klockan 06.00 och är faktiskt riktigt pigg. Och vet ni vad: städningen blev faktiskt av igår!! Är jättenöjd med mig själv.


Jag är morgonpigg av mig. Ska jag få någonting gjort så ska det vara på morgonen/förmiddagen. På kvällarna orkar jag inte företa mig något alls.


Jag har funderat på en sak. Jag är kvällstrött och alltså ingen nattuggla, men jag är morgonpigg och vad motsvarar det för djur. Alltså vad är motsatsen till nattuggla?! Pigg som en mört kan det ju inte vara, eftersom det uttrycket inte har något tidsbegrepp. Du kan ju vara pigg som en mört oavsett tidpunkt på dygnet. Vilka konstiga och onödiga saker som fastnar i hjärnan ibland och som man går och grubblar på.


Nä, nu ska jag gå och äta frukost. Är alltid jättehungrig på morgonen. Ha en bra söndag. Kram

Ovido - Quiz & Flashcards