Direktlänk till inlägg 9 mars 2008

Våga ställa krav

Av eva - 9 mars 2008 09:38

Hejsan!

I dagens tekniska värld kan jag "gå" på möten i tolvstegsprogrammet via telefon och även internet.


Har just nu varit på ett telefonmöte med andra som har matmissbruk. Det fungerar som ett vanligt möte med självhjälpsgruppen, men att det är deltagare från hela landet.


Efter mötet blev jag uppringd av en tjej som undrade om jag ville bli hennes sponsor. Jag har vissa krav på den som jag ska sponsra, bla att de ska följa en matplan som de fått en dietist. Eftersom vi har problem med maten är det viktigt att följa en matplan, så att vi inte äter för mycket eller för lite. När vi pratade så kom det fram att den här tjejen inte var villig att alltid följa sin matplan. Hon vågade inte tala om på sitt jobb att hon hade en matplan att följa. Det är mycket skam förknippat med matmissbruk och med vilket missbruk som helst egentligen. Eftersom hon inte var villig att följa sin matplan, kände jag att jag inte kunde bli hennes sponsor. Tyvärr, för jag vill hemskt gärna ha någon att sponsra. Vet att det är viktigt för mitt tillfrisknande att hjälpa andra.


Jag känner så att är hon inte villig att följa sin matplan alltid, så är risken stor att hon inte är villig att göra andra saker för att tillfriskna. Det finns en del inom henne som vill bestämma själv. Första steget i 12-stegs-programmet är faktiskt att erkänna att vi är maktlösa inför maten. Dvs att vi inte kan hantera maten själva. Steg 2 är att erkänna att vi behöver hjälp utifrån med maten. Steget talar om en kraft större än vår egen. Jag kände att den här tjejen inte tagit dessa två steg fullt ut.


Jag är lite kluven i mina tankar, har jag svikit denna tjej med mina krav?! Nej, jag tror inte det. Som jag skrev ovan, så tror jag inte att hon fullt ut förstått och verkligen tagit steg ett och två. Jag hoppas och ber att hon ska komma till insikt om vad hon måste göra. 

Kram

 
 
christel

christel

9 mars 2008 13:50

Tycker faktiskt inte att du har svikit denna tjej, hon måste nog förstå innebörden först om det ska bli något bra av det.Lite krav annars tror jag inte att det går. Hoppas nu att du får en härlig Söndag efter städningen i går. Kram på dig från Christel

http://www.kristallens.blogg.se

 
Ingen bild

Gunsan

9 mars 2008 16:03

Måste man tala om på jobbet att man har en matplan?Jag tror att med din hjälp skulle hon säkert klara av det och att ni tillsammans började om från första steget i programmet.Stackars tjej ,hon kanske aldrig hittar någon sponsor som vill hjälpa henne.

 
Ingen bild

Liv

9 mars 2008 23:50

Tycker att du gjorde helt rätt, det är viktigt för ditt eget tillfrisknande att inte vara gränslös...Man kan inte hjälpa någon som inte är villig att tillfriskna helt... Hon vill bli frisk men inte göra jobbet, och så funkar inte livet...det finns inga genvägar...för att nå målet måste man också ge hundra...Hon kommer igen när hon är mogen, nu vet hon vad som gäller och att du är seriös som sponsor! Du vet ju själv hur det var, JAG var då inte villig att följa matplan från början...tog mig nästan ett år från det att jag kom in i OA tills jag blev abstinent, och min sponsor sa likadant...så jag visste vad som gällde och tre månader senare ringde jag henne och var villig!!! Hade min sponsor tagit sig an mig då när jag frågade, så är jag övertygad om att jag inte varit nykter i maten idag!!! Det är tydliga gränser för ALLA missbrukare som gäller!!! Bra jobbat :) Du hade gärna fått bli min sponsor om jag inte redan haft en bra sponsor ;) Kramis och lycka till på din sponsorväg

 
Ingen bild

Tindra

10 mars 2008 00:14

Jag tror att hon kanske inte nappar nu. Låter inte som att hon är helt mogen ännu.
Skulle gissa att hon kommer tillbaka när tiden är inne och hon är mentalt inställd på det till fullo.
Kram
TIndra

 
Anke

Anke

10 mars 2008 13:57

Hoppas du haft en skön helg och gjort trevliga saker. Själv har jag varit med en kompis på konsert. Tommy Körberg och symfoniorkestern. Mycket bra. Han har en otrolig röst den mannen. Mellansnacket var också bra vilket gjorde mig förvånad. Jag tycker annars att han gör märkliga uttalanden ibland men detta gjorde ha bra.
Denna konsert "ingår" i mitt nyårslöfte. Istället för att lova sluta äta godis osv har jag som löfte att göra minst en rolig sak i månaden. Tex konsert, bio, basket eller vad som helst. Något som inte tillhör vardagen. Ett löfte jag kan rekomendera.
Ha en fortsatt bra dag
Kram Anke

http://maginaa.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av eva - 31 augusti 2009 16:46

Jag har den sista tiden insett att jag tappat lusten att blogga. Tycker att bloggen tar tid, tid som jag inte har.   Därför tackar jag för mig och stänger denna blogg.   Jag har fått flera bloggvänner och det har varit jättekul att lära känna er. Är...

Av eva - 22 augusti 2009 11:54

Ja, i tisdags började skolan med allt det kaos det innebär.   Till denna termin har flera klasser bytt klassrum och alla elever kommer ju inte ihåg var de ska gå. Allt material som vi beställde i JUNI dök upp nu i veckan och detta innebär att vi int...

Av eva - 17 augusti 2009 11:52

  Bättre en uppriktig fiende än en falsk vän.

Av eva - 10 augusti 2009 18:32

  Att ta det första steget är den viktigaste delen av varje upptäcksfärd och utan tvekan det mest betydelsefulla. Platon ...

Av eva - 3 augusti 2009 11:36

  Erfarenheten är en bra lärare, men han skickar svinaktigt dyra räkningar. Minna Antrim ...

Ovido - Quiz & Flashcards