Direktlänk till inlägg 7 april 2008

Studiebesök

Av eva - 7 april 2008 18:10

Idag har klassläraren och jag varit iväg med halva klassen på ett studiebesök. En förälder hade ordnat så att vi fick komma till ett tryckeri och se när de trycker.

Det var jättespännande, tyckte både stora och små. Jag är så fascinerad av hur alla jobb, nästan, styrs av datorer. Färgsättning bla görs på datorn och sedan skickas informationen till tryckpressen. Vår guide berättade att förr i tiden sköttes färgsättningen manuellt genom att man skruvade på olika kranar. Då kunde man inte få lika många färger som idag.


Men barn är ju för lustiga. När jag frågade barnen vad som var bäst med studiebesöket, så sa flera barn: att gå igenom draperiet. Det var nämligen ett draperi gjort av, typ hårdplats i remsor som hängde från taket ner till golvet, mellan två verkstäder. Ett sådant som man kan se ibland i fabriker/industrier.


Nu måste jag sätta mig med lite papper för brf. Bla måste jag skriva ut ett protokoll.


Ha en bra kväll. Kram

 
 
Ingen bild

Babbelmoster

8 april 2008 05:42

Jag får säga god morgon och önska dig en bra tisdag.

 
Charlotte

Charlotte

8 april 2008 09:49

Jag hoppas du får en bra dag. Min far jobbade på tryckeri i nästan hela sitt liv, så jag var med "på den tiden" då allt sköttes för hand, maskinerna ser säkert helt annorlunda ut idag. Jag har också jobbat på tryckeri och då fanns det inga datorer att jobba med, allt fick göras för hand "klippa och klistra" för att framställa en trycksak eller blankett. Det var tider det, mer hantverk över det hela än vad det är idag. Ungar är gulliga, tänk ett draperi kan ge så stor glädje. Nu ska vovven och jag strax ta oss en liten promenad. Det blir nog inte lika många promenader som sist för regnet hänger i luften.

http://charlottas.bloggagratis.se

 
Dockmamman

Dockmamman

8 april 2008 12:38

Hihi, det är tur vi har barnen som fögyller vår dag.
Min 5 årige son kan komma med mycket dråpliga saker och det är skönt att få sig ett skratt/Kram

http://stickmonster.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av eva - 31 augusti 2009 16:46

Jag har den sista tiden insett att jag tappat lusten att blogga. Tycker att bloggen tar tid, tid som jag inte har.   Därför tackar jag för mig och stänger denna blogg.   Jag har fått flera bloggvänner och det har varit jättekul att lära känna er. Är...

Av eva - 22 augusti 2009 11:54

Ja, i tisdags började skolan med allt det kaos det innebär.   Till denna termin har flera klasser bytt klassrum och alla elever kommer ju inte ihåg var de ska gå. Allt material som vi beställde i JUNI dök upp nu i veckan och detta innebär att vi int...

Av eva - 17 augusti 2009 11:52

  Bättre en uppriktig fiende än en falsk vän.

Av eva - 10 augusti 2009 18:32

  Att ta det första steget är den viktigaste delen av varje upptäcksfärd och utan tvekan det mest betydelsefulla. Platon ...

Av eva - 3 augusti 2009 11:36

  Erfarenheten är en bra lärare, men han skickar svinaktigt dyra räkningar. Minna Antrim ...

Ovido - Quiz & Flashcards