Alla inlägg den 22 april 2008

Av eva - 22 april 2008 17:47

Idag har jag varit guide på vår skola. Förra veckan var det en stor priscermoni på Gripsholms slott för Jordens Barns Pris. En 14-årig tjej från Sydafrika var där och sjöng. Hon är ambassadör för Jordens Barns Pris i Sydafrika. Bland annat har hon fått tala inför den sydafrikanska regeringen, mött Nelson Mandela.


Idag kom hon och hennes storebror på besök till vår skola och jag skulle visa dem runt bland klasserna på lågstadiet. Det var jätteroligt. Det var två väldigt sociala och öppna sydafrikanska ungdomar.  Så fort vi kom in i ett klassrum gick de runt bland barnen, tittade på vad de gjorde. Ibland satte de sig ner vid något barn och pratade lite. De pratade ju engelska så jag  fick tolka.


Jag fick reda på sedan att den här tjejen och hennes storebror bor i en kåkstad i Sydafrika. Han har inget jobb, men han lyckas ändå få fram pengar så att hon kan gå i en relativt bra skola. Hon är jätteduktig på att sjunga och har spelat in en cd-skiva, Pengarna hon tjänar på cd:n skänker hon till Jordens Barns Pris.


Jag tog med mig kameran till skolan, för jag ville ta lite kort under rundvandringen i skolan. Men tror ni att jag kom ihåg att plocka upp den ur väskan?! NÄ! Så det blev inga kort till detta inlägg.


Ha en bra tisdagskväll. Kram

Av eva - 22 april 2008 17:41

Ja, Christel föreslog att vi skulle byta djur med varandra. Mitt lejon mot hennes gris. Ja, varför inte. Det skulle vara kul att få ha något annat här hemma och Mimmi är ju inte lika morgonpigg som mitt lejon.


Ja måste berätta om en händelse i höstas. Jag och en kompis var ute och promenerade i höstskymningen och på gångbanan kommer en man gående mot oss. Det är en raksträcka så vi såg honom på långt håll. Han är ute och rastar sin hund och både jag och min kompis försöker lista ut vad det kan vara för ras på hunden. Men det är ingen ras som stämmer överens med det vi ser. När vi möts så ser vi att han är ute och går med sin gris!! Ja, inte är det det första jag tänker på, när jag ser en människa ute och rastar sitt husdjur.  


Ha en bra kväll. Kram

Ovido - Quiz & Flashcards