Direktlänk till inlägg 18 april 2008

Val

Av eva - 18 april 2008 19:35

Förra veckan gick min skola till val och detta gjorde också 33 000 andra skolor i hela världen. 15 miljoner elever i 86 länder röstade i World´s Childrens Prize for the Right of the Child. Här i Sverige kallas det allmänt Jordens Barns Pris.


Varje år nomineras tre personer till priset. Dessa tre personer ska ha gjort något betydelsefullt för att barn ska få sina rättigheter tillgodosedda.


I år nominerades Josefina Condori för sin långa kamp för flickor som arbetar som pigor i Peru, ofta under slavlika förhållanden. Hon har startat en organisation som driver ett hem för utsatta flickor och ett center för hushållsarbetare.  Hon arbetar för att alla barnarbetare ska känna till sina rättigheter och ha kunskap att kunna kräva dem.


Agnes Stevens har grundat organisationen School on Wheels, som hjälper tusentals hemlösa barn i USA. Hundratals volontärer tillbringar tiotusentals timmar som extralärare till barn som bor på härbärgen, på motell, i bilar och på gatan.Extralärarna blir de hemlösa barnens tryggeht. På många härbärgen har School on Wheels inrett särskilda barnrum med datorer, böcker och skriv- och ritmaterial för att ge barnen studiero och en chans att få vara barn.


Somaly Mam nomineras för sin långa och farliga kamp för att rädda flickor som säljs som slavar till och på bordellerna i Kambodja. Hennes organisation har byggt tre säkra hem för flickorna som de räddar ur slaveriet. Där får de mat, sjukvård, ett hem, chans att gå i skolan och senare även yrkesutbildning. Fram för allt ger Somaly flickorna trygghet, värme och kärlek. 3 000 flickor har blivit räddade tack vare hennes organisation.


Alla klasser, från F-6 jobbar med detta under två veckor före valet. Beroende på vad man har för ålder på sina elever, så anpassar man arbetet efter det. Med de yngsta barnen jobber vi mycket med FN:s barnkonvention, tar upp att barn har rättigheter. Vi berättar också om de tre nominerade, fast man får ju välja sina ord när man pratar med de yngre barnen. Med de äldre barnen kan man ju få in Jordens Barns Pris i nästan alla ämnen. De läser om länderna de nominerade pristagarna kommer ifrån mm.


Själva valdagen är en högtidsdag. Tänk att vi faktiskt får rösta och att vi får rösta på den vi vill, ingen annan bestämmer hur jag ska rösta. Tänk att vi har det väldigt bra här i Sverige. Vallokalen är smyckad med saker från olika länder, vi har valbås, valförrättare, röstdedlar, röstlängder och allt annat som tillhör ett val. Det är endast barnen på mellanstadiet som röstar, för vi anser att de yngre är för små att fatta ett genomtänkt beslut om vem de ska rösta på. Det är lätt att de röstar på någon som kommer från landet där de tex var på semester i somras. De tre kandidaterna symboliseras av varsitt djur och de yngre barnen kan rösta på den som har det "bästa" djuret. I matsalen på valdagen serveras mat inspirerad från kandidaternas länder och matsalen är smyckad med flaggor som barnen har ritat. Denna dag bjuds också barnen på glass. Denna äter vi i respektive klassrum. I vår klass gjorde vi en egen röstning och Somaly vann. Hon vann också skolans röstning.


www.childrensworld.org finns mer information att få. Ha en bra kväll. Kram

 
 
Charlotte

Charlotte

19 april 2008 09:15

God morgon och trevlig helg! Det du skriver om har jag aldrig hört talas om, jag tror inte skolan där mina pojkar gick (för 5 år sedan) höll på med detta och inte heller där jag vikarierade vad jag vet. Jag måste ta med mig yngsta sonen ut på promenad som hans sista idrottuppgift. De fick hemuppgift att göra 3 träningsprogram, han idrottar inte alls så det var inte lätt. Men han valde simmning, cykla och promenad. Två har han redan gjort. Jag vet en mamma som kommer att bli väldigt väldigt glad nästa lördag då merparten av alla terminens hemuppgifter är klara. Jag har aldrig varit med om en så stessig termin som denna.

http://charlottas.bloggagratis.se

 
Sissi i Norge

Sissi i Norge

19 april 2008 10:18

Så flott dette valget er! Jeg har aldri hørt om dette, men det burde faktisk vært noe for ALLE land.
Ellers går dagene med sykdom, datter A har fått det, og jeg er igjen frisk nok til å irritere meg over enkelte familiemedlemmer som aldri kan la være å legge seg oppi mitt liv, kommentere alt jeg sier og alt jeg gjør, og komme med "BEDRE" forslag.. jeg er faktisk 45 år, ikke 4,5...
Uff...
ha en flott lørdag!!

http://sissi-mor.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av eva - 31 augusti 2009 16:46

Jag har den sista tiden insett att jag tappat lusten att blogga. Tycker att bloggen tar tid, tid som jag inte har.   Därför tackar jag för mig och stänger denna blogg.   Jag har fått flera bloggvänner och det har varit jättekul att lära känna er. Är...

Av eva - 22 augusti 2009 11:54

Ja, i tisdags började skolan med allt det kaos det innebär.   Till denna termin har flera klasser bytt klassrum och alla elever kommer ju inte ihåg var de ska gå. Allt material som vi beställde i JUNI dök upp nu i veckan och detta innebär att vi int...

Av eva - 17 augusti 2009 11:52

  Bättre en uppriktig fiende än en falsk vän.

Av eva - 10 augusti 2009 18:32

  Att ta det första steget är den viktigaste delen av varje upptäcksfärd och utan tvekan det mest betydelsefulla. Platon ...

Av eva - 3 augusti 2009 11:36

  Erfarenheten är en bra lärare, men han skickar svinaktigt dyra räkningar. Minna Antrim ...

Ovido - Quiz & Flashcards