Direktlänk till inlägg 22 april 2008

Guidning

Av eva - 22 april 2008 17:47

Idag har jag varit guide på vår skola. Förra veckan var det en stor priscermoni på Gripsholms slott för Jordens Barns Pris. En 14-årig tjej från Sydafrika var där och sjöng. Hon är ambassadör för Jordens Barns Pris i Sydafrika. Bland annat har hon fått tala inför den sydafrikanska regeringen, mött Nelson Mandela.


Idag kom hon och hennes storebror på besök till vår skola och jag skulle visa dem runt bland klasserna på lågstadiet. Det var jätteroligt. Det var två väldigt sociala och öppna sydafrikanska ungdomar.  Så fort vi kom in i ett klassrum gick de runt bland barnen, tittade på vad de gjorde. Ibland satte de sig ner vid något barn och pratade lite. De pratade ju engelska så jag  fick tolka.


Jag fick reda på sedan att den här tjejen och hennes storebror bor i en kåkstad i Sydafrika. Han har inget jobb, men han lyckas ändå få fram pengar så att hon kan gå i en relativt bra skola. Hon är jätteduktig på att sjunga och har spelat in en cd-skiva, Pengarna hon tjänar på cd:n skänker hon till Jordens Barns Pris.


Jag tog med mig kameran till skolan, för jag ville ta lite kort under rundvandringen i skolan. Men tror ni att jag kom ihåg att plocka upp den ur väskan?! NÄ! Så det blev inga kort till detta inlägg.


Ha en bra tisdagskväll. Kram

 
 
christel

christel

23 april 2008 05:40

Haha ja vi bytar hehe. Ska försöka få mimmi till o gå ei sele men den lille tramsen e ju så rädd för allting. Ja hon e sååå kaxig mot husse o matte men i grunden livrädd för allt annat än oss haha. Blir spännande när hon ska springa i rastgården i stugan.. Ha en go dag kram på dig från Christel

http://www.kristallens.blogg.se

 
Ingen bild

Xena

23 april 2008 08:36

Visst är det härligt att få träffa andra från andra kulturer.. Byta erfarenheter, få upp ögonen för hur bra vi faktiskt har det här i Sverige trots att många klagar i tid o otid. Jag hade i många många år en brevvän i sydafrica. Det var spännande. Vi följde varandra från ungdommen tills vi hade varsin familj med egna barn osv..

Ha en fin dag vännen
Xena

 
Sissi

Sissi

23 april 2008 13:28

Er det ikke typisk at man glemmer slike saker???
Det er nok godt for barn og unge her vi bor å møte barn og unge fra andre land og se hvor store forskjellen er...

http://sissi-mor.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av eva - 31 augusti 2009 16:46

Jag har den sista tiden insett att jag tappat lusten att blogga. Tycker att bloggen tar tid, tid som jag inte har.   Därför tackar jag för mig och stänger denna blogg.   Jag har fått flera bloggvänner och det har varit jättekul att lära känna er. Är...

Av eva - 22 augusti 2009 11:54

Ja, i tisdags började skolan med allt det kaos det innebär.   Till denna termin har flera klasser bytt klassrum och alla elever kommer ju inte ihåg var de ska gå. Allt material som vi beställde i JUNI dök upp nu i veckan och detta innebär att vi int...

Av eva - 17 augusti 2009 11:52

  Bättre en uppriktig fiende än en falsk vän.

Av eva - 10 augusti 2009 18:32

  Att ta det första steget är den viktigaste delen av varje upptäcksfärd och utan tvekan det mest betydelsefulla. Platon ...

Av eva - 3 augusti 2009 11:36

  Erfarenheten är en bra lärare, men han skickar svinaktigt dyra räkningar. Minna Antrim ...

Ovido - Quiz & Flashcards