Alla inlägg den 30 maj 2008

Av eva - 30 maj 2008 12:31

Efter allt tryckande igår för att jag skulle få ett förråd av blommor och hjärtan idag, så har jag ont i tummen. Det är nog så här det känns när man lider av sms-tumme.


Tack för alla tips om var jag kan inhandla dylika stämplar. Ska ta en sväng ner på stan och kolla läget. Har ju Clas Ohlson, flera olika bokaffärer samt en scrap-booking affär i min kära stad.


Jag önskar er alla en skön eftermiddag och glöm inte bort att dricka mycket nu i värmen. Kram

Av eva - 30 maj 2008 12:17


Bild:Ostindiefararen-Götheborg-avsegling-oktober-2005.jpg

Ostindiefararen Götheborg var ett fartyg som den 12 september 1745 gick på grund och sjönk strax utanför hamninloppet i Göteborg på väg hem från Kina med bland annat porslin och te i lasten. Då skeppet förliste mycket nära sin slutdestination kunde intakta delar av lasten bärgas. Skeppet ägdes av Ostindiska kompaniet, ett oerhört rikt handelsföretag med bland annat Niclas Sahlgren och William Chalmers som inflytelserika personer. Samma år förliste Ostindiska kompaniets skepp "Stockholm" på Hettland.

Götheborg är även namnet på den kopia som seglade till Kina och tillbaka 2005 till 2007. Texten är hämtad från Wikipedia.


Igår kom detta fina skepp till vår kungliga huvudstad och ska ligga där till den 5:juni. Hon är väl värd ett besök. Själv ska jag ta mig en tur dit i morgon.


Ha en bra dag. Kram

Ovido - Quiz & Flashcards