Alla inlägg under mars 2008

Av eva - 26 mars 2008 19:10

Har jobbat heldag idag och är nu helt slut. Mitt lejon är jättekelsjuk, så nu försöker jag skriva med honom i famnen. Inte så lätt, så jag låter nedanstående visdomsord tala för sig själv. Jag önskar er alla en skön kväll. Kram och god natt.


Den handlar om vad som är viktigast i livet!
En professor stod inför sina filosofistudenter med några föremål på bordet framför sig. När lektionen började lyfte han under tystnad upp en mycket stor och tom majonnäsburk av glas och började fylla den upp till kanten med golfbollar.
Han frågade sedan sina studenter om burken var full. Studenterna samtyckte till att den var det.

Då lyfte professorn upp en ask med småsten och hällde dem i burken. Han skakade den lätt. Småstenarna rullade ner i tomrummen mellan golfbollarna.
Återigen frågade han studenterna om burken var full. De höll med om att den var det.

Därefter lyfte professorn upp en ask med sand och hällde sanden i burken. Naturligtvis fyllde sanden upp resten av tomrummen. Han frågade ännu en gång om burken var full. Studenterna svarade med ett enhälligt ja.

Då lyfte professorn fram två koppar kaffe som stått under bordet och hällde hela deras innehåll i burken, vilket effektivt fyllde upp det återstående tomrum som kunde finnas kvar mellan sandkornen. Studenterna skrattade.

Nu, sa professorn medan skratten klingade ut, vill jag att ni påminns om att den här burken representerar ert liv. Golfbollarna representerar de viktiga sakerna. Familj, barn, hälsa och annat som
ligger passionerat i ert hjärta. Sådant som - om allt annat gick förlorat och bara dessa återstod - ändå skulle uppfylla och berika ert liv. Småstenarna representerar andra sakerna som betyder något, som ett hem, jobb och bil. Sanden representerar allt annat - småsakerna.

Om ni lägger sanden i burken först, fortsatte professorn, går det inte att få plats med golfbollarna eller småstenen. Samma sak är det med livet. Om du lägger all tid och energi på småsaker finns det inte plats för det som är viktigt för dig.

Så, var uppmärksam på det som är oumbärligt för din lycka och förnöjsamhet. Umgås med dina barn. Ta med din partner ut på middag. Ägna en omgång till åt det som gör dig passionerad. Tids nog kan du städa huset och annat som är mindre viktigt. Ta hand om golfbollarna först - sakerna som verkligen betyder något. Återställ det som är viktigast i ditt liv. Resten är bara sand.

En av studenterna räckte upp sin hand och frågade vad kaffet representerar.

Professorn log. Jag är glad att du frågar. Kaffet finns med för att visa er; att hur fullt och pressat ert liv än känns, så finns det alltid plats för en fika med en vän.

Av eva - 25 mars 2008 19:14

Under påsklovet, så jobbar jag på skolans fritids. Vi har två fritids-avdelningar. Idag tog den andra avdelningen hand om barnen, så att vi fick städa på vår avdelning.


Jag tog mig friheten att städa mitt eget skrivbord i vårt gemensamma arbetsrum. Jag har knappt suttit vid mitt skrivbord, sedan jag blev sjukskriven i maj förra året. Men konstigt nog så har pappershögarna växt. Jag har sorterat in i pärmar och slängt en massa papper. Inte behöver jag ha kvar ett protokoll från elevrådsmötet i mars 2006! Till slut kom faktiskt mitt skrivbord fram. Jag som nästan trodde att det hade försvunnit, eftersom jag inte sett det på så länge :-)


Vi hade lovat kökspersonalen att själva fixa lunch idag, eftersom de skulle skura golvet i matsalen med skurmaskin. Vi grillade hamburgare och satt utomhus på skolgården och åt. Det var jättemysigt och barnen uppskattade det, maten mer än att behöva sitta utomhus i solskenet.


I morgon ska jag jobba heldag och blir då ledig på torsdag. I morgon eftermiddag har vi bokat skolans gymnastikhall. Det om något är uppskattat.


På min lediga dag = torsdag har jag bokat date med tvättstugan. Skönt att kunna göra det en vardag och slippa boka en lördag eller söndag.


Tyvärr har jag inte tid att kika in hos er ikväll :-(   Men jag önskar er alla en skön kväll. Kram

Av eva - 24 mars 2008 14:40

Jag gillar alla dessa mer eller mindre seriösa tester. Har nu gjort ett test där jag kom fram till att jag var 82 % boknörd. Hur många procent är du? Kram

Av eva - 24 mars 2008 09:25

I morse var det ett visst lejon som ville ha mat klockan 05.30 som vanligt. Det enklaste är att gå upp och ge honom mat och när jag ändå var uppe passade jag på att slänga en blick på termometern utomhus. Den visade 11 MINUSGRADER!!!!Så kallt har det inte varit på hela vintern, så varför nu??Någon snö har vi direkt inte, det ligger lite vit på ställen där ingen går, tex gräsmattan. Nu skiner solen på termometern så den visar 2 plusgrader. Ska klä på mig och gå ut och gå en sväng. Får börja med att leta reda på långkalsongerna. Dem har jag inte använt många dagar i vinter. Jag läser hos andra att det är snö och kallt lite överallt. Tyvärr går det inte att lämna några kommentarer till er som blogga här. Eller så är det bara min dator som har fått en köldknäpp :-) Ha en bra dag allihopa. Kram

Av eva - 23 mars 2008 09:56

Det är inte bara Skalman som har en mat- och sovklocka. Det har även mitt Lejon!


Vid 05.30-tiden VARJE morgon ringer klockan och  talar om att det är matdags. Jag som för det mesta sover då, väcks av en sträv tunga som tvättar mitt ansikte. Att ignorera detta går inte, utan det bästa är att gå upp och utfodra Lejonet.


Sedan när han ätit färdigt kommer han tillbaka till sängen och lägger sig på huvudkudden, för då har sovklockan ringt. Alltså dags att sova! Ja, inte är det så mycket bättre. Han snarkar nämligen, mitt Lejon.


Ha en bra söndag. Kram

Av eva - 22 mars 2008 15:20

I påskveckan fick jag sista Harry Potter-boken som ljudbok. Jag lovade mig själv att inte börja lyssna förrän påskhelgen. Jag vet att när jag börjar, så har jag svårt att sluta. Påsken med ledighet var därför ett bra tillfälle att börja lyssna på boken.


Igår eftermiddag satte jag igång. Lyssnade på de tre första av 22 cd-skivor. En cd- skiva är drygt en timme lång. Jag kan inte med ord beskriva hur bra jag tycker den är och till alla er som inte läst böckerna om Harry Potter säger jag bara: LÄS DEM!


Har nu precis kommit hem från ICA Maxi. Var där och storhandlade, så nu ska jag och Harry Potter fixa lite mat. Tänker göra en stor sats med köttfärssås och koka pasta så att jag kan frysa in matlådor, en hel kyckling ska in i ugnen.


Ha en skön Påskafton. Kram

Av eva - 22 mars 2008 10:34

Ja, nu är jag hemma igen efter ett besök på Blåkulla. Det värsta var innan resan började. Jag var ju tvungen att färga min katt svart, så att han inte skulle bli utskrattad när vi kom till Blåkulla. Men nu är han gul och fin igen. På Blåkulla var det trevligt, träffade många kända och okända häxor.


Önskar er alla en fortsatt trevlig Påsk. Kram

Av eva - 21 mars 2008 10:44

Denna dag innebar en utflykt till landet. En vän ringde mig och frågade om jag ville följa med ut på landet, till en liten gårdsbutik som sålde diverse hemmagjord påskpynt. Jag hade inget annat planerat, så jag hängde med.


Vi tog bussen ut på landet och vid infarten till gårdsbutiken stod Ragata och välkomnade oss.


Så här fint såg det ut utanför gårdsbutiken.


 


De sålde fika där också, hembakat kaffebröd, men både jag och min vän har ju matplan så det blev bara the där.


Kram


Ovido - Quiz & Flashcards