Alla inlägg under april 2008

Av eva - 17 april 2008 17:37

Ja, vem är du egentligen? Vågar du alltid att vara dig själv? Visst måste vi anpassa oss ibland till sällskapet vi befinner oss i, men det tillhör vett och etikett tycker jag. Men vi ska inte göra avkall på vårt innersta.


Jag har några kloka ord uppsatta på min anslagstavla. Vem som har sagt dessa ord vet jag tyvärr inte, för det står inget namn efter citatet.


Jag är inte den jag tror att jag är.

Jag är inte heller den du tror att jag är.

Jag är den jag tror att du tror att jag är.


Tänk om vi alltid skulle våga vara oss själva. Jag tror att livet skulle bli enklare då, för då slapp vi fundera på hur vi skulle agera. Tänk om alla människor accepterade oss för den vi är, då skulle vi slippa spela teater för att passa in.


Jag önskar er alla en trevlig kväll. Kram

Av eva - 16 april 2008 17:25

Jag måste få skriva om min nya underbara tandläkare. Lagningen som gjordes igår är bara en tillfällig lagning, ska tillbaka om en månad och ska då få träffa samma tandläkare igen. Då ska hon göra en permanent lagning. Känns skönt att få henne igen.


Jag berättade för tandläkaren att jag är livrädd och har inte varit hos tandläkare på många år pga det. Hon frågade genast hur hon kunde under-lätta för mig och sa även att jag kan få lugnande medicin om det skulle behövas. Då berättade jag att jag hade låg smärttröskel och då la hon mycket bedövning. Jag berättade också att jag lätt får kväljningskänslor och det händer lätt när jag har mycket grejer i munnen + tandläkarens händer.

När hon borrade kunde jag stoppa henne genom att lyfta ena handen och då slutade hon. Det kändes jätteskönt, för då kändes det som om jag hade lite kontroll i alla fall. Och gjorde det ont, så skulle jag få mer bedövning.


När hon väl var färdig med mig, så följde hon med mig ut till receptionen och såg till att jag bokade tid för att göra den permanenta lagningen, samt för en allmän undersökning för att kolla övriga tänder.


När jag var barn gick jag hos en tandläkare som var väldigt nonchalant. Sa jag att det gjorde ont, fick jag en klapp på axeln med orden: detta gör inte ont. Bad jag om bedövningen sa tandläkaren att det inte behövdes, för det skulle inte göra ont och som barn vågade jag inte säga emot. Jag bara undrar: hur kunde han veta om det gjorde ont eller inte, det var ju i min mun som undersökningen och lagningen pågick och inte i hans. Ja, detta är grunden till min tandläkarskräck.


Ordet tandläkarskräck var väl inte ens accepterat när jag växte upp. Idag utbildas tandläkarna för att ta hand om patienter med tandläkarskräck, tack och lov, och och det är ett vedertaget ord.


Ha en bra kväll alla kända och okända läsare. Kram

Av eva - 15 april 2008 13:12

Träffade en underbar kvinnlig tandläkare som var väldigt förstående. Jag talade om att jag var smärtkänslig och då sa hon: då lägger jag en ordentlig bedövning. Och det gjorde hon! Hon gav mig också tipset att ta med en

mp3-spelare så slipper jag höra den vidriga borren.  Har visserligen ingen mp3-spelare men jag har en bärbar cd-spelare, så den ska med nästa gång laddad med rockmusik. Visserligen är jag ingen älskare av rockmusik, men tänkte att det skulle överrösta tandläkarborren.


Idag gjorde tandläkaren en tillfällig lagning av en kindtand. Den ska sedan rotfyllas, vilket sker om en månad. Lika bra att boka tid idag, annars blir det aldrig gjort.


Snart får jag äta :-)   Den tillfälliga lagningen måste stelna ordentligt i munnen innan jag kan äta, men snart så.


Ha en bra eftermiddag. Kram

Av eva - 15 april 2008 08:59

Måste erkänna att jag inte blivit smittad av Sissi. (Förlåt att jag trodde smittan kom från dig, Sissi).  Jag har tandvärk och troligtvis feber pga den. Men det satt långt inne att inse det. Jag har nämligen tandläkarskräck!


Jag har varit så modig att jag ringt till tandläkaren och klockan 11.40 idag ska jag få komma dit. Fick inte min tandläkare eftersom jag fått en akuttid, så jag hoppas hon är förstående.


Om jag överlever tandläkarbesöket så återkommer jag i eftermiddag. Ha en bra allihopa. Carpe diem. Kram

Av eva - 14 april 2008 13:27

Ja, vi vet ju alla att virus sprids via datorn och nu har jag blivit drabbad!  Var inne på Sissis blogg igår och läste att hon var sjuk, stackars henne. Och idag vaknade jag med feber och huvudärk. Detta virus måste ju komma från henne :-)  


Jag hoppas att du kryar på dig snart, Sissi. Jag själv ska nu krypa ner i sängen. Ha en bra dag alla ni där ute i cyberrymden. Kram

Av eva - 14 april 2008 12:44

Hip, hip hurra! Idag fick jag tändsticksasken som jag vann av Anita på hennes blogg. Tusen tack, Anita för den jättefina asken. 


Kändes riktigt kul att få vinna något för en gångs skull. Jag tillhör dem som aldrig vinner något.

Jo, jag kan faktiskt dra mig till minnes att jag vann en piltavla när jag var cirka 10 år. Jag var på ett nöjesfält med mina föräldrar och syskon och tog en lott. Då vann jag piltavlan som sedan hängdes upp i ett träd i vår trädgård och piltavlan användes flitigt under min uppväxt. Men anledningen till att jag kommer ihåg den vinsten, måste ju vara att det var så sensationellt att jag vann något så det fastnade för alltid i mitt minne.


Tack ännu en gång Anita. Den är kanonsnygg! Ha en bra måndag och glöm inte carpe diem. Kram

Av eva - 13 april 2008 17:55

.... i svensktoppsjuryn. Idag röstade jag så här:

1:a Takida med Curly Sue

2:a BAO och Tommy Körberg med Fait accomplit

3:e Rongedal med Just a minute


Önskar er alla en trevlig söndags kväll. Kram

Av eva - 13 april 2008 09:25

Satt igår kväll och surfade runt på olika internetsidor. Med jämna mellanrum dyker det då upp reklam. Det fanns en reklamruta som fastnade i mitt minne. Det var reklam för pizza online. Vissa pizzerior i en del städer  är knutna till till något som kallas pizza online. Du gör din beställning på nätet och betalar även via nätet och sedan körs din pizza hem till dig. 

I reklamen jag såg stod det: vi levererar hela Uppsala till dig. Inte skulle jag vilja beställa av dem. Man tror att man gör en pizzabeställning men så får man hela Uppsala levererat hem till sig :-)   Då gäller det att ha gott om plats hemma.


Det finns en webbsida som har samlat ihop en massa olika felcitat från olika branscher på sin sida. Tex från försäkringsbolag: den döde kom cyklande från vänster. Från apotek: en tablett att suga på till nallen. Adressen till sidan är: www.avigsidan.com   Skratt garanteras!


Ha en bra söndag och carpe diem. Kram

Ovido - Quiz & Flashcards